Newcastle Speciál – říjen 2020

Napsal ,

Stejně jako stránky jsme náš magazín o dění v Newcastle a jeho okolí převlékli do nového hávu. Opět budeme přinášet informace ze života Geordies, především z oblasti společenských, dopravních, kulturních, turistíckých a dalších oblastí všedního života. Každé další nové číslo bude mít vlastní titulní stránku, tedy pokud tomu čas dovolí. 🙂

Průkopnická metoda odhalovaní srdečních chorob v newcastleské Freemanově nemocnici

Freemanova nemocnice v Newcasatle upon Tyne
foto: Handout / chroniclelive.co.uk

Již dva roky pomáhá nová technologie lékařům v newcastleské Freemanově nemocnici odhalovat ICHS (ischemickou chorobu srdeční) co možná nejdříve a tím omezit invazivní metody odhalování zmíněné choroby u pacientů. Světově unikátní technologie Heartflow Analysis (analýza toku krve v srdci) využívá data z CT a nasledně je zpracována systémem hlubokého učení, za pomocí miliónů algoritmů je vypracován 3D model pacientova srdce a koronárních tepen. To umožní lékařům vidět tok krve v pacientově srdci a koronárních tepen, přičemž jsou odhaleny zablokování, zůžení a další poruchy a vady v pacientově hrudi.

Nyní jsou lekařům doporučovány analýzy za pomoci Heartflow a vyhnuli se zprvu invazivním metodám diagnostiky. Další výhodou jsou nižší náklady na vyšetření pacienta o 214 liber (cca 6420 korun) a pacientům přináší příjemnější snášení vyšetření a došlo ke zkrácení čekacích dob. Analýza Heartflow snížila invazivní metody zjišťování ICHS o 14% a 50% přijatých pacientů s bolestí na hrudi byla doporučena léčba bez invazivních metod.

Menší podnikatelé na severovýchodě bojují s přežitím svého podnikání

Celosvětová krize v důsledků šíření nového typu koronaviru (Covid-19) a naslednými opatřeními světových vlád docházela ve většině zemí k místním nebo celostátním uzavíráním ekonomik. Severovýchod Anglie, potažmo celé území Velké Británie bylo postižené též. Nyní Severovýchodní banka Virgin Money vydala studii opřenou o své statistiky, které tvrdí, že v příštím roce bude bojovat o své přežití více jak 15.000 menších a středních podniků ze severovýchodu země, avšak se předpokládá že toto číslo je ve skutečností vyšší. Na začátku října předseda Britské vlády Boris Johnson údajně pohrozil severovýchodu dalším uzavřením místní ekonomiky, díky velkému nárůstu případu nemoci covid-19 u zdejší populace. Banka Virgin Money nyní odhaduje, že pokud dojde k dalšímu omezení ekonomiky může s krachem svých podniků bojovat více jak 24.500 menších a středních podniků na severovýchodě Anglie.

Nástěnná malba jako pocta mazlíčkům jenž pomáhali při uzavření oblasti při celosvětové pandemie Koronaviru

Nástěnnou malbu tvoří Sally Pattisonová (43) z Bebside v Northumberlandu, tato malba slouží jako pocta zesnulím domácím mazlíčkům a štěňatům, která poskytla společnost při uzavření oblasti a rovněž pomáhali svým páníčkům při truchlení ze ztráty blízké osoby. Na zdi v Northumberlandu se objevují kresby milovaných mazlíčků a vše pro dobrou věc. Kresby vytvořené administrační pracovnicí Sally Pattysonové zaberou mnoho volného času, zhruba jedna kresba zabere něco okolo tří hodin. Peníze z kreseb jsou věnovány na ochranu přírody, organizaci Northumbrian Hedgehog Rescue Trust, která se zabývá záchranou a rehabilitaci ježků.

Malba Sally Pattinsonové na zdech nepoužívané budovy v Bebside.
Foto: Sally Pattison / chroniclelive.co.uk

Sally z Bebside pohovořila k dílu takto: ”Lidé si přivádějí své psy, aby se setkali se svým obrazem. Všichni mazlíčci jsou z místní oblasti, takže bylo příjemné vidět místní komunitu.”

Nástěnná malba, která nyní vzniká na nepoužívané budově na rohu ulice Front street v Bebside, je nejnovější kreativní prací výtvarnice, která svůj talent objevila na umělecké škole. Její první nástěnná malba vznikla v roce 2017 v rámci přípravy na Tour of Britain, která projížděla skrze tuto oblast. Na malbě byli vyobrazeni tři závodníci. Další nastěnnou prací byla adaptace na Halloween. Rovněž dostala uznání od NHS (Národní zdravotnická organizace v UK) v průběhu uzavření oblasti.

Sally dále pokračovala…” Bylo krásné vytvořit nástěnnou malbu a poslouchat příběh za každým portrétem. Mám pocit, že znám osobně každého domácího mazlíčka, jakmile jej namaluji na zeď. Když děti projdou okolo ihned si najdou svého favorita a jména u nich jim to usnadňují. Je to skvělé pro lidi co darovali peníze, aby viděli jméno.”

Z každého portrétu jde 5 liber (cca 150 kč) na výše zmíněnou organizaci na ochranu zvěře. Tato nástěnná malba v průběhu koronakrize pomohla také v semknutí místní komunity obyvatel. Zveřejnění na sociálních sítích též přineslo velké podpory a ohlasy.

Modernizace letecké zachranné služby nebo výstřel do tmy… ?

Proudový oblek při testech v praxi. Foto: GNAAS / chroniclelive.co.uk

Great North Air Ambulance a Gravity Industries v oblasti v oblasti Lake District, zkoušely novátorský oblek s proudovými motory pro leteckou záchranou službu. Jedná se o prostředek, který by měl zdravotníka rychle dopravit k nehodě v nepříliš přístupných oblastech. Oblek byl zkušebními záchranáři, spíše piloty označen slovem – úžasný. Systém byl předveden v Lake District po roční debatě s Great North Air Ambulace (GNAAS) a firmou, která vyvinula technologii Gravity Industries. Test zahrnoval simulaci nehody na svahu The Band nedaleko Bowfell, k místu nehody se letělo ze dna údolí Langdale v Cumbrii. Záchranáři vystoupali k bodu nehody za 25minut, letecký oblek pilotoval sám Richard Browning, který je majitelem firmy a zároveň prvním zkušebním pilotem zmíněného obleku s proudovými motory. Do místa simulované nehody vystoupal ze dna údolí za pouhých 90 vteřin, přičemž využil motory s výkonem 1050 koňských sil. Celý test by neproběhl bez podpory a práce cumbriijské policie, místní horské záchranné službě (Mountain Rescue Team), The National Trust, Stool End Farm, všem těmto subjektům poděkovali aktéři nevšedního testu GNAAS a Richard Browing z Gravity Indrustries.

Závěrem part slov o Great North Air Ambulance. Jde o charitativní organizaci, která poskytuje leteckou zdravotní službu v oblastech Cumbria, Severovýchodní Anglii a Severní Yorkshere. Základny mají v nedaleko Penrithnu, Stockton-on-Teesu a na mezinárodním letišti v Newcastlu. Každý rok reaguje na 1500 zavolání o pomoc. Organizace se spoléhá na dary, kterými financuje své operace. Za loňský rok se rozpočet na operace vyšplhal k 5,3 mil. liber (cca 160 mil. kč)

Historický most spojující Skotsko s Anglii bude do roku 2022 uzavřen z důvodů rekonstrukce

foto: Northumberland County Council / chroniclelive.co.uk

Most nedaleko Berwick Upon Tweed čeká dlouho připravovaná rekonstrukce s rozpočtem 10 mil. liber (cca 300mil. kč). Visutý řetězový most Union, je historickou památkou a je především unikátní tím, že do nedávna stále sloužil i automobilové dopravě. Stal se tak nejstarším visutým řetězovým mostem na světe, který sloužil automobilové dopravě a díky této skutečnosti byl zapsán do Guinnessovi knihy rekordů.

Do ambiciózního plánu zachránit historický skvost se zapojila celá řada institucí a organizací v kraji. Rada hrabství Northumberland, Rada Skotských hranic, Muzea Northumberlandu, a Přátelé Union Chain Briudge. Obě rady přispěly do rozpočtu 5,7mil. liber, Národní fond z loterie přispěl 3,14 mil.liber a zbytek připadá na ostatní členy pro opravu mostu.

Kostelu St. John po návštěvě zlodějů zbyla akorát spoušť a drahá oprava

Baptistický kostel St. John v Newcastle navštívili zloději kovů a zdevastovali střechu kostela pro získání olova. Aby to nebylo málo v následujícím víkendu z kraje října mohutně v oblasti pršelo a kostel byl poničen i vodou. Voda se dostala do útrob kostela, vytopila kapli, promočila zdi, přičemž se voda dostala i do kostelních varhan. Otec Crawford popsal situaci jako devastující a prozatím se odhady na opravu zastavili na 20tis. liber (cca 600tis. kč). Policie zahájila vyšetřování a shání veškeré informace o incidentu, který se stal na kostele St. John v Newcastle.

Uzavření společnosti a ekonomiky, úplný lockdown visí nad celým regionem

V polovině října po třech týdnech, kdy byla zrušena téměř veškerá zaopatření proti koronaviru se lockdown opět vrátil z nařízení ministra zdravotnictví Velké Británie pro oblast Tyne and Wear. Nárůst šíření viru, který způsobuje nemoc Covid-19, byl dramaticky vysoký a takřka za pár týdnů se vir potvrdil bezmála u 50.000tis. studentů v regionu. Prozatím se uzavírají na několik týdnu školy všech úrovní, bary a další stravovací zařízení. Avšak radní z Newcastle Nick Forbes se dožaduje informací zda vůbec nějaká dříve nařízená nařízení proti nemoci jsou vůbec účinná. Podle dat z vlády je v Newcastlu nakaženo 70 na 100tis. obyvatel a v Sunderlandu toto číslo činí 100 na 100tis. obyvatel. Vláda chce jedna rychle a rázně v případě celého Severovýchodu Anglie.

Historický tunel pod řekou Tyne stále není plně zrekonstruován.

The Tyne Pedestrian and Cycle Tunnel. foto: chroniclelive.co.uk

The Tyne Pedestrian and Cycle Tunnel, který byl vystavěn roku 1951 a sloužil především lidem, kteří skrze něj chodili do práce a škol z jednoho břehu řek Tyne na druhý. Chátrající tunel, jak jsme již před lety informovali v magazínu nevyhovoval dnešním technickým ani hygienickým normám a dočkal se zasloužené rekonstrukce, tedy s několikaletým zpožděním a navýšením ceny opravy. Po nátlaku veřejnosti byl tunel schválen úřady pro užívání a 7. srpna 2019 byl po několika letech znepřístupnění veřejnosti opět otevřen veřejnosti.

Místo velké slávy, došlo k nemalému zklamání občanů města, například nové výtahy nebyli v provozu. Konkrétně se na nich mělo pracovat letos na jaře, ale díky epidemii koronaviru, byli práce odsunuty a jejich zprovoznění je stále v nedohledu. Tubus pro cyklisty není stále oficiálně v provozu. Rekonstrukce dvou tubusového tunelu o délce 270 metru a výšce tubusů 3.2 potažmo 3.7 metrů byla zahájena roku 2013. Původní předpokládaný rozpočet na rekonstrukci byl 6.9 mil. liber (cca 210 mil. kč) nyní se účet pohybuje okolo 16.2 mil. liber ( cca 490mil. kč.).

Nové vlaky pro Tyne and Wear Metro a první problémy

foto: neznámý autor / chroniclelive.co.uk

Firma Nexus, která spravuje v Newcastlu a Sunderlandu metro, přivítala první zkušební vlaky metra. Nová flotila pro metro bude stát 362 mil. liber (10.6 mld. kč.) za které dostane podzemní dráha 42 nejmodernějších vlakových souprav. Nyní se zjistilo, že až 2 třetiny stanic metra bude muset být upraveno, neboť jejich nástupiště jsou buď pod hranicí nebo naopak nad hranici bezpečného výstupu do vagónů metra. První úpravy stanic už proběhly ve stanicích Bade, South Shields a na Hadrian Road. V nejbližších týdnech proběhnou práce na trati k letišti a ve stanici Wansbeck Road. Opravy za pomocí rypadla budou stát 2mil. liber (60mil. kč). Projektová ředitelka Nexusu Cathy Massarellová připomněla, že jde o zásadní projekt pro celé metro, na který má bezmála půlmiliardový rozpočet. Obnova vlakové flotily by měla být dokončena v roce 2023 a celá transformace Tyne and Wear Mmetra do konce roku 2025.

Náhled titulní stránky magazínu pro říjen 2020

Bůh ochraňuj královnu a Newcastle upon Tyne
Veškeré texty na NUFC.CZ jsou chráněny autorským právem
Zdroj mag.: chroniclelive.co.uk

Napsat komentář